Paras matka-aika
Singapore sijaitsee päiväntasaajalla. Maassa vallitsee trooppinen ilmasto, jolle ovat ominaisia korkeat lämpötilat ja suuri ilmankosteus ympäri vuoden. Sateet ovat tavallisia vuodenajasta riippumatta, eikä maassa ole varsinaista sadekautta. Sen sijaan vuosi jakautuu kahteen monsuunikauteen.
Ensimmäinen monsuunikausi eli koillismonsuuni kestää marraskuusta maaliskuuhun, ja toinen monsuunikausi eli lounaismonsuuni kestää kesäkuusta syyskuuhun. Erityisesti lounaismonsuunin aikana voimakkaat ukkoskuurot ovat tavallisia aamuisin, ja niitä seuraa usein voimakas tuuli. Molemmille kausille yhteistä on, että sateet alkavat tavallisesti varhain aamulla ja hiipuvat hiljalleen iltapäivää kohti.
Kannattaa myös pitää mielessä, että trooppiset pyörremyrskyt voivat osua myös Singaporeen kesäkuun ja joulukuun välisenä aikana.
Kuiva kausi, tai lähin vastaava, alkaa kesäkuussa ja kestää elokuuhun. Kesäkuu on useimmiten vähäsateisin kuukausi. Tähän aikaan vuodesta sateita on vähemmän, joten myös ilmankosteus on vähäisempi, minkä lisäksi aurinkoisia tunteja on enemmän ja taivas on pilvettömämpi. Sama koskee alkuvuotta, etenkin helmikuuta.
Kosteasta ilmastosta ja suurista sademääristä huolimatta Singaporessa on yhtä paljon aurinkoisia kuin sateisia tunteja, ja sekä ilman että veden lämpötila on tasaisen korkea ympäri vuoden.
Singaporen säätilasto: | TAMMI | HELMI | MAALIS | HUHTI | TOUKO | KESÄ | HEINÄ | ELO | SYYS | LOKA | MARRAS | JOULU |
Keskim. ylin lämpötila | 30 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | 30 | 29 |
Keskim. alin lämpötila | 23 | 24 | 24 | 24 | 25 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 23 |
Sademäärä mm | 243 | 160 | 186 | 179 | 171 | 162 | 159 | 175 | 169 | 194 | 257 | 287 |
Meriveden keskilämpötila | 28 | 28 | 29 | 30 | 30 | 30 | 30 | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 |
Passi ja viisumi
Suomen kansalaisena sinulla on oltava voimassa oleva Suomen passi. Passin on oltava voimassa vähintään 6 kuukautta siitä päivästä laskettuna, jolloin poistut Singaporesta.
Suomen kansalaiset eivät tarvitse viisumia Singaporeen, jos oleskelu maassa kestää enintään 90 päivää.
Lisätietoja Singaporen viisumisäännöistä löytyy ulkoministeriön kotisivuilta.
Sinun on täytettävä SGAC-maahantulokaavake (Singapore Arrival Card) 72 tuntia ennen Singaporeen saapumista. Maahantulokaavake löytyy täältä. Valitse ”Foreign visitor” ja sen jälkeen ”Individual submission”. Kun olet täyttänyt henkilötietosi, saat maahantulokaavakkeen sähköpostitse. Kaavake on tulostettava ja esitettävä Singaporeen saapumisen yhteydessä.
Matkustusasiakirjat
Lataa ennen lähtöä sovelluksemme täältä. Sovelluksesta löydät matkustusasiakirjasi sekä TourCompassin ja paikallisten kumppaneidemme yhteystiedot.
Suosittelemme, että lataat puhelimeesi WhatsApp-sovelluksen ja lisäät siihen yhteistyökumppanimme puhelinnumeron. Sovelluksella voit lähettää maksutta viestejä ja soittaa, kun käytössäsi on WiFi-yhteys.
Rokotukset
Suosittelemme, että tarkistat rokotuksia koskevat tiedot erikoislääkäriltä, omalääkäriltä tai viralliselta rokoteklinikalta. Löydät lisätietoja matkoilla tarvittavista rokotuksista myös osoitteesta Matkailijan terveysoppaasta.
Ota huomioon keltakuumetta koskevat säännöt – etenkin jos matkustat maahan jonkin sellaisen maan kautta, jossa esiintyy keltakuumetta. Joissain maissa sinun on esitettävä todistus keltakuumerokotuksesta maahan saapumisen yhteydessä. Pidä tätä varten aina rokotustodistus mukanasi käsimatkatavaroissa.
Jos sinulla on kysyttävää, voit aina ottaa meihin yhteyttä.
Matkaehdot
Tutustu huolellisesti matkaehtoihimme, sillä ne muodostavat osan TourCompassin valmismatkoja koskevista sopimusehdoista. Meiltä ostetut matkat kuuluvat valmismatkalain piiriin.
Klikkaa tästä lukeaksesi matkaehtomme
Matkavakuutukset
Suosittelemme, että hankit unelmiesi matkalle kattavan matkavakuutuksen. Lisäturvaksi kannattaa hankkia myös peruutusvakuutus.
Klikkaa tästä siirtyäksesi vakuutussivullemme, mistä löydät lisätietoja vakuutuksia koskevista suosituksistamme.
Valuutta, hintataso ja juomarahat
Singaporen rahayksikkö on Singaporen dollari (SGD). Singaporen dollarin kurssin voit tarkistaa täältä.
Visa ja Mastercard käyvät hotelleissa, ravintoloissa ja kaupoissa, mutta eivät pienillä paikallisilla toreilla ja markkinoilla. Käteistä voi nostaa pankkiautomaateista, joita on Singaporessa kaikkialla.
Hintataso:
Lisätietoa Singaporen hintatasosta löytyy täältä.
Juomarahat:
Juomarahaa ei käytetä Singaporessa. Itse asiassa tippaamista pidetään jopa loukkaavana. Sen sijaan laskuun lisätään yleensä palvelumaksu, joten ylimääräistä juomarahaa ei tarvitse antaa.
Ruoka ja allergiat
Suurimmassa osassa matkakohteitamme on mahdollista ottaa huomioon allergiat, allergiaa aiheuttavat aineet tai ruokatottumukset, mutta on tärkeää, että ilmoitat niistä meille matkavarauksen yhteydessä.
Puhelin, WiFi ja sähkö
Puhelin ja WiFi:
Datan käyttö ja verkkovierailu eli roaming ulkomailla on kallista, jos ne eivät sisälly matkapuhelinliittymääsi. Voit tiedustella omalta puhelinyhtiöltäsi, mitkä palvelut kuuluvat sopimukseesi ja millaisia eri palveluiden hinnat ovat ulkomailla.
Jos matkapuhelinliittymääsi ei sisälly ulkomailla käytettävää dataa ja roamingia, suosittelemme hyödyntämään WiFi-palveluja esimerkiksi hotelleissa tai ravintoloissa. Ilmaisen WiFin kautta voit soittaa tai tekstata kotiväelle maksutta käyttämällä erilaisia viestipalveluja, kuten Facetimea, Messengeriä tai WhatsAppia. Voit myös ostaa paikallisen SIM-kortin ja datapaketin saavuttuasi maahan.
Sähkö:
Singaporessa jännite on 230 V ja pistokkeissa on 3 litteää pinniä. Suosittelemme aina pakkaamaan mukaan adapterin.
Pakkauslista
Pakkaa aina kaikkein välttämättömimmät tavarat käsimatkatavaroihin. Tällaisia tavaroita ovat esim. passi, viisumi, rokotustodistus, luottokortit, rahat, vakuutusasiakirjat, matka-asiakirjat, kannettava tietokone ja matkapuhelin sekä mahdolliset terveystiedot ja elintärkeät lääkkeet.
Kasvituotteiden tuominen EU:hun
Matkustajat eivät saa tuoda EU:n ulkopuolelta kasveja, siemeniä, hedelmiä tai muita kasvituotteita ilman kasvinterveystodistusta. Nämä säännöt koskevat myös pieniä kasvi- ja kasvituotemääriä.
Lue lisää säännöistä täällä.
Liikuntarajoitteiset matkustajat
Ota huomioon, että matkamme eivät yleensä sellaisenaan sovellu liikuntarajoitteisille henkilöille. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja tiedustele mahdollisuuksista ottaa henkilökohtaiset tarpeesi huomioon.
Lentoliput
Useimpien lentoyhtiöiden lentoliput ovat elektronisia (e-lippu).
On erittäin tärkeää, että tarkistat nimesi kirjoitusvirheiden varalta, koska varauksessa olevan nimen on oltava tismalleen sama kuin passissa olevan nimen. Jos nimesi on korjattava, ota meihin yhteyttä välittömästi. Huomaa, että lentoyhtiö voi veloittaa maksun nimen muuttamisesta.
Istumapaikan varaaminen
Lentoyhtiö osoittaa sinulle paikan lentokoneessa lähtöselvityksen yhteydessä. Jos sinulla on erityisiä toiveita istumapaikoista lentokoneessa, voit tehdä paikkavarauksen lentoyhtiön verkkosivustolla tai sovelluksessa. Huomaa, että useimmat lentoyhtiöt veloittavat maksun istumapaikan varaamisesta.
Paikkavarauksen aikaikkuna vaihtelee lentoyhtiöstä toiseen, mutta pääsääntöisesti paikan voi varata heti matkan varaamisen jälkeen ja viimeistään 48 tuntia ennen lennon lähtöä.
Huomaa myös, että lentoyhtiöllä on oikeus ja mahdollisuus tehdä viime kädessä muutoksia paikkojen suhteen, myös erikseen varattujen paikkojen.
Jos et tee paikkavarausta ennen matkaa, lentoyhtiö osoittaa sinulle paikan lähtöselvityksen yhteydessä.
Lähtöselvitys
Lähtöselvityksessä tarvitset passin ja varausnumeron, joka löytyy matkasuunnitelmastasi.
Suosittelemme, että lataat lentoyhtiön sovelluksen puhelimeesi. Voit tehdä lähtöselvityksen itse sovelluksessa, tavallisesti 24–48 tuntia ennen matkan alkamista. Sovelluksen avulla pysyt myös ajan tasalla mahdollisista lentomuutoksista ja muista tärkeistä lentoasi koskevista tiedoista.
Huomaa, että lentoajat ovat voineet muuttua alkuperäisestä matkasuunnitelmasta, jonka sait varauksen yhteydessä. Tarkka lähtöaika löytyy aina lentoyhtiön sovelluksesta tai lentoyhtiön kotisivuilta.
Lentokentällä
Suosittelemme, että saavut lentokentälle lähtöselvitystä varten viimeistään 2 tuntia ennen lennon lähtöä. Viimeisimmät päivitykset löydät lentoyhtiön kotisivuilta, joten kannattaa pitää sitä silmällä.
Matkatavarat
Käytämme matkoillamme useita eri lentoyhtiöitä. Käsimatkatavaroita ja ruumaan meneviä matkatavaroita koskevat ajantasaiset säännöt löytyvät aina kyseisen lentoyhtiön kotisivuilta tai sovelluksesta.
Myöhästyneet matkatavarat
Jos matkatavarasi viivästyvät, käänny henkilökunnan puoleen lentokentän matkalaukkualueella ja ilmoita matkatavarasi myöhästyneiksi.
Huomaa, että tarvitset PIR-raportin (Property Irregularity Report) täyttämiseen matkatavaroista saamasi kuitin.
Huomaa myös, että et saa poistua matkatavara-alueelta ennen kuin olet täyttänyt raportin.
Jos matkatavarasi ovat myöhässä, ota yhteyttä yhteistyökumppaniin, joka huolehtii siitä, että opas/kuljettaja odottaa sinua.
Lennon viivästyminen tai peruuntuminen
Jos lentovaraukseesi tulee muutoksia ennen lähtöä, otamme sinuun yhteyttä ja ilmoitamme asiasta.
Jos lentosi myöhästyy lähtöselvityksen jälkeen, lentoyhtiö on vastuussa lentosi uudelleenvarauksesta. Lentoyhtiö tekee tavallisesti varauksen seuraavalle mahdolliselle lennolle ja huolehtii tarpeen mukaan myös majoituksesta ja aterioista.
Yhteistyökumppanimme tarkistaa mahdolliset saapumisaikojen muutokset ja on sinua vastassa kentällä, vaikka lentosi myöhästyisi.
Jos lentoyhtiö varaa sinulle toisen lennon alkuperäisen lennon myöhästymisen tai peruuntumisen takia sen jälkeen, kun olet saapunut lentokentälle, ota meihin yhteyttä soittamalla TourCompassin hätänumeroon.
Passintarkastus ja tulli
Passintarkastus:
Kun saavut perille lopulliseen matkakohteeseen, kuljet ensin läpi passintarkastuksen. Tässä yhteydessä tarkistetaan passi, mahdollinen maahantulokaavake ja viisumi. Monissa kohteissa otetaan myös sormenjäljet ja valokuva kasvoista biometristä tunnistusta varten. Sinulle voidaan myös esittää kysymyksiä matkasuunnitelmistasi ja majoituspaikkasi osoitteesta.
Tulli:
Kun olet päässyt passintarkastuksesta ja saanut matkalaukkusi, kuljet vielä tullin läpi. Jos sinulla ei ole tullattavaa, kulje kohdasta ”nothing to declare”. Jos sinulla on tullattavaa, on erittäin tärkeää, että kuljet kohdasta ”declare”. On sinun vastuullasi tarkistaa kyseisen maan tullisäännöt.
Saapuminen
Saavuttuasi kentälle tapaat oppaan/kuljettajan, jonka tunnistat TourCompass-kyltistä.
Jos et jostain syystä löydä opasta/kuljettajaa kentältä, pyydämme sinua soittamaan yhteistyökumppanimme hätänumeroon, joka löytyy matka-asiakirjoista.
Sisään- ja uloskirjautuminen hotellissa
Hotellien sisäänkirjautuminen on yleensä klo 14.00, eikä huoneesi välttämättä ole käytettävissä ennen tätä. Jos haluat varhaisen sisääänkirjautumisen, voit varata sen lisämaksusta jo matkan varaamisen yhteydessä.
Sisäänkirjautumisen yhteydessä vastaanottovirkailija rekisteröi yleensä luottokorttisi ja mahdollisesti veloittaa kortilta takuusumman. Tämä ei ole lisämaksu, vaan hotellien yleinen tapa varmistaa maksu esimerkiksi minibaarin tai vastaavien palvelujen käytöstä. Kun kirjaudut ulos, summa palautetaan kokonaisuudessaan automaattisesti, jos et ole käyttänyt maksullisia palveluja.
On tavallista, että hotellissa otetaan valokopio passistasi. Joissain kohteissa viranomaiset edellyttävät tätä.
Uloskirjautuminen on tavallisesti klo 10.00. Jos lähdet kohteesta vasta iltapäivällä tai illalla, voit jättää matkatavarasi säilytykseen hotellille lähtöön asti. Jos haluat mieluummin myöhäisen uloskirjautumisen, voit varata sen lisämaksusta jo matkan varaamisen yhteydessä.
Matkat ja kuljetukset
Matkamme Singaporeen ovat yksilöllisiä kiertomatkoja, joihin sisältyvät kuljetukset tapahtuvat 1–14 hengen kansainvälisissä ryhmissä. Ryhmät koostuvat vain TourCompassin asiakkaista.
Tarvitsetko apua matkallasi?
Palvelunumeromme päivystää 24 tuntia vuorokaudessa, joten saat meihin aina yhteyden siltä varalta, että matkan varrella sattuu jotain odottamatonta. Lisäksi saat matkakohteessa olevien yhteistyökumppaneittemme puhelinnumerot ja hätäpuhelinnumerot. Joissain tapauksissa asia voidaan esimerkiksi aikaerosta johtuen hoitaa nopeammin soittamalla suoraan yhteistyökumppanille, kuten retken tai kuljetuksen alkamisen myöhästyessä yli 15 minuuttia.
Ruusut ja risut/yhteydenotot
Tyytyväiset asiakkaat ovat meille tärkeitä, ja siksi toivomme, että annat meille palautetta matkastasi kotiin palattuasi. Lähetä meille sähköpostia osoitteeseen info@tourcompass.fi tai soita numeroon: 09 424 15 833.