Paras matka-aika
Victorian putoukset sijaitsevat Sambian ja Zimbabwen rajalla. Alueella vallitsee subtrooppinen ilmasto, ja vuosi jakautuu kahteen kauteen: kuivaan kauteen ja sadekauteen.
Kuiva kausi kestää suurin piirtein huhtikuusta marraskuun puoliväliin. Näiden kuukausien aikana lämpötilat ovat miellyttäviä ja taivas on selkeä. Vuoden viileimmät viikot osuvat toukokuun ja elokuun väliseen aikaan, jolloin etenkin yöt voivat olla kylmiä. Kesäkuusta elokuuhun ei käytännössä sada lainkaan. Syyskuusta marraskuuhun on lämmintä, ja ilmankosteus on alhainen.
Sadekausi kestää suurin piirtein marraskuun puolivälistä maaliskuuhun. Sateet ovat suhteellisen vähäisiä, mutta ne tulevat useimmiten rankkoina kuuroina, joskus ukkosen säestyksellä. Sade voi aiheuttaa tulvia, tosin riski on vain pieni.
Alla olevasta taulukosta voit tarkistaa, miten paljon vettä putouksissa milloinkin virtaa. Taulukosta löytyvät myös keskimääräiset lämpötilat ja sademäärät Victorian putouksilla.
Kuukausi | VIRTAUKSEN VIOMAKKUUS |
TAMMI | Hidas |
HELMI | Virtaus viomistuu |
MAALIS | Hyvä |
HUHTI | Täydellinen |
TOUKO | Suurin |
KESÄ | Suurin |
HEINÄ | Hyvä |
ELO | Normaali |
SYYS | Virtaus hidastuu |
LOKA | Keskisuuri |
MARRAS | Hidas |
JOULU | Hidas |
Livingstonen säätilasto: | TAMMI | HELMI | MAALIS | HUHTI | TOUKO | KESÄ | HEINÄ | ELO | SYYS | LOKA | MARRAS | JOULU |
Keskim. ylin lämpötila | 30 | 30 | 30 | 30 | 28 | 26 | 26 | 28 | 33 | 34 | 33 | 30 |
Keskim. alin lämpötila | 19 | 19 | 18 | 15 | 10 | 7 | 6 | 9 | 14 | 18 | 19 | 19 |
Sademäärä mm | 174 | 141 | 80 | 24 | 6 | 1 | 0 | 1 | 2 | 25 | 70 | 169 |
Passi ja viisumi
Matkustamiseen tarvitset luonnollisesti passin.
Saapuessasi Sambiaan passin tulee olla voimassa 6 kuukautta oleskelun päättymisen jälkeen.
Lisäksi sinulla tulee jo saapuessasi olla paluulippu kotiin tai matkalippu Sambiasta johonkin muuhun maahan.
Suomen kansalaisena saat viisumin Sambiaan saapumisen yhteydessä. Tämä tapahtuu lentokentällä passintarkastuksen yhteydessä. Tullihenkilökunta täyttää lomakkeen, ja prosessi on suhteellisen nopea.
Jotta matkasuunnitelmasta saataisiin mahdollisimman sujuva, varaamme joissakin tapauksissa lennot Zimbabwessa sijaitsevaan Victoria Fallsin kaupunkiin Sambiassa sijaitsevan Livingstonen sijasta. Huomaa, että tässä tapauksessa tarvitset viisumin Zimbabween. Saat viisumin Zimbabween saapumisen yhteydessä, ja se maksaa 30 USD.
Jos laskeudut Victoria Fallsin kansainväliselle lentokentälle, kannattaa ostaa KAZA Univisa (jonka saat myös saapumisen yhteydessä). Viisumi maksaa 50 USD, ja sen avulla voit ylittää vapaasti Sambian ja Zimbabwen välisen rajan enintään 30 päivän ajan. Monet haluavat nähdä Victorian putoukset molemmilta puolilta, ja se on mahdollista KAZA Univisalla.
Voit tarkistaa viisumia koskevat säännöt ulkoministeriön kotisivuilta.
Matkustusasiakirjat
Lataa ennen lähtöä sovelluksemme täältä. Sovelluksesta löydät matkustusasiakirjasi sekä TourCompassin ja paikallisten kumppaneidemme yhteystiedot.
Suosittelemme, että lataat puhelimeesi WhatsApp-sovelluksen ja lisäät siihen yhteistyökumppanimme puhelinnumeron. Sovelluksella voit lähettää maksutta viestejä ja soittaa, kun käytössäsi on WiFi-yhteys.
Rokotukset
Suosittelemme, että tarkistat rokotuksia koskevat tiedot erikoislääkäriltä, omalääkäriltä tai viralliselta rokoteklinikalta. Voit lukea lisää matkoilla tarvittavista rokotuksista osoitteessa Matkailijan terveysoppaasta.
Ota huomioon keltakuumetta koskevat säännöt – etenkin jos matkustat matkakohteeseen jonkin sellaisen maan kautta, jossa esiintyy keltakuumetta. Joissain maissa sinun on esitettävä todistus keltakuumerokotuksesta maahan saapumisen yhteydessä. Pidä tätä varten aina rokotustodistus mukanasi käsimatkatavaroissa.
Matkaehdot
Tutustu huolellisesti matkaehtoihimme, sillä ne muodostavat osan TourCompassin valmismatkoja koskevista sopimusehdoista. Meiltä ostetut matkat kuuluvat valmismatkalain piiriin.
Klikkaa tästä lukeaksesi matkaehtomme.
Matkavakuutukset
Suosittelemme, että hankit unelmiesi matkalle kattavan matkavakuutuksen. Lisäturvaksi kannattaa hankkia myös peruutusvakuutus. Löydät kaiken tarvitsemasi tiedon vakuutuksia käsitteleviltä sivuiltamme.
Klikkaa tästä siirtyäksesi vakuutussivuillemme.
Valuutta, hintataso ja juomarahat
Sambian rahayksikkö on Sambian kwacha (ZMW).
Suosittelemme käyttämään maksuvälineenä luottokortteja, jotka kelpaavat kaikkialla. Jos maksat mieluummin käteisellä, Yhdysvaltain dollarit käyvät käytännössä kaikkialla.
Hotelleissa on usein mahdollisuus vaihtaa dollareita kwachoiksi. Lisäksi hotelleissa on pankkiautomaatteja, joista voi nostaa paikallista valuuttaa. Hotellit hyväksyvät maksuvälineinä myös Englannin punnat, Etelä-Afrikan randit ja eurot, mutta mieluiten ne ottavat vastaan Yhdysvaltain dollareita tai veloittavat summan luottokortilta (VISA, Mastercard ja Amex).
Juomarahat
Ravintoloissa ja hotelleissa laskuun sisällytetään tavallisesti 10 % palveluraha. Siksi sambialaiset eivät tavallisesti odota saavansa juomarahaa. Jos saat lomasi aikana poikkeuksellisen hyvää palvelua, voit tietenkin palkita sen juomarahalla. Sekä USD että ZMW käyvät juomarahan maksamiseen.
Ruoka ja allergiat
Suurimmassa osassa matkakohteitamme on mahdollista ottaa huomioon allergiat, allergiaa aiheuttavat aineet tai ruokatottumukset, mutta on tärkeää, että ilmoitat niistä meille matkavarauksen yhteydessä.
Puhelin, WiFi ja sähkö
Jännite on 230 volttia ja pistokkeet ovat kolmipinnisiä eli erilaisia kuin meillä Suomessa. Muista siis pakata mukaan adapteri!
Voit tarkistaa sivustomme hotellikuvauksista, onko majoituspaikassasi WiFi. Huomaa, että yhteys voi joskus olla epävakaa.
Pakkauslista
Pakkaa aina kaikkein välttämättömimmät tavarat käsimatkatavaroihin. Tällaisia tavaroita ovat esim. passi, viisumi, rokotustodistus, luottokortit, rahat, vakuutusasiakirjat, matka-asiakirjat, kannettava tietokone ja matkapuhelin sekä mahdolliset terveystiedot ja elintärkeät lääkkeet.
Suosittelemme pakkaamaan safariretkiä varten kevyitä, väritykseltään vaaleita vaatteita. Vältä mahdollisuuksien mukaan kirkkaita värejä safarilla. Ota mukaan myös parit pitkät housut ja pitkähihaisia paitoja, jotka suojaavat hyttysiltä auringonlaskun jälkeen ja tarvittaessa myös auringon paahteelta päiväsaikaan. Vältä paljain jaloin oleskelua iltaisin hyttysten takia.
On myös hyvä idea pakata laukkuun pieni taskulamppu ja ylimääräiset paristot sähkökatkosten varalta.
Kasvituotteiden tuominen EU:hun
Matkustajat eivät saa tuoda EU:n ulkopuolelta kasveja, siemeniä, hedelmiä tai muita kasvituotteita ilman kasvinterveystodistusta. Säännöt koskevat myös pieniä kasvi- ja kasvituotemääriä.
Lue lisää säännöistä täällä.
Liikuntarajoitteiset matkustajat
Ota huomioon, että matkamme eivät yleensä sellaisenaan sovellu liikuntarajoitteisille henkilöille. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja tiedustele mahdollisuuksista ottaa henkilökohtaiset tarpeesi huomioon.
Lentoliput
Lentoliput ovat nykyään sähköisiä (e-lippu), joten emme lähetä sinulle fyysistä lentolippua.
On erittäin tärkeää, että tarkistat nimesi kirjoitusvirheiden varalta, koska varauksessa olevan nimen on oltava tismalleen sama kuin passissa olevan nimen. Jos nimesi on korjattava, ota meihin yhteyttä välittömästi. Huomaa, että lentoyhtiö voi veloittaa maksun nimen muuttamisesta.
Istumapaikan varaaminen
Lentoyhtiö osoittaa sinulle paikan lentokoneessa lähtöselvityksen yhteydessä. Jos sinulla on erityisiä toiveita istumapaikoista lentokoneessa, voit tehdä paikkavarauksen lentoyhtiön verkkosivustolla tai sovelluksessa. Huomaa, että useimmat lentoyhtiöt veloittavat maksun istumapaikan varaamisesta.
Paikkavarauksen aikaikkuna vaihtelee lentoyhtiöstä toiseen, mutta pääsääntöisesti paikan voi varata heti matkan varaamisen jälkeen ja viimeistään 48 tuntia ennen lennon lähtöä.
Huomaa myös, että lentoyhtiöllä on oikeus ja mahdollisuus tehdä viime kädessä muutoksia paikkojen suhteen, myös erikseen varattujen paikkojen.
Jos et tee paikkavarausta ennen matkaa, lentoyhtiö osoittaa sinulle paikan lähtöselvityksen yhteydessä.
Lähtöselvitys
Lähtöselvityksessä tarvitset passin ja varausnumeron, joka löytyy matkasuunnitelmastasi.
Suosittelemme, että lataat lentoyhtiön sovelluksen puhelimeesi. Voit tehdä lähtöselvityksen itse sovelluksessa, tavallisesti 24–48 tuntia ennen matkan alkamista. Sovelluksen avulla pysyt myös ajan tasalla mahdollisista lentomuutoksista ja muista tärkeistä lentoasi koskevista tiedoista.
Huomaa, että lentoajat ovat voineet muuttua alkuperäisestä matkasuunnitelmasta, jonka sait varauksen yhteydessä. Tarkka lähtöaika löytyy aina lentoyhtiön sovelluksesta tai lentoyhtiön kotisivuilta.
Lentokentällä
Suosittelemme, että saavut lentokentälle lähtöselvitystä varten viimeistään 2 tuntia ennen lennon lähtöä. Viimeisimmät päivitykset löydät lentoyhtiön kotisivuilta, joten kannattaa pitää sitä silmällä.
Matkatavarat
Käytämme matkoillamme useita eri lentoyhtiöitä. Käsimatkatavaroita ja ruumaan meneviä matkatavaroita koskevat ajantasaiset säännöt löytyvät aina kyseisen lentoyhtiön kotisivuilta tai sovelluksesta.
Jos ohjelmasi sisältää kotimaan lentoja, niiden matkatavarasäännöt voivat poiketa ulkomaanlennostasi. Lisämatkatavaroista voi yleensä maksaa paikallisesti.
Huomaa, että kotimaan lentojen lähtöselvitykseen ei saa ottaa mukaan kovia matkalaukkuja. Matkalaukkusi tulisi olla valmistettu pehmeästä materiaalista, joka on helpompi pakata. Paikallisille kotimaan lennoille ei myöskään saa ottaa pyörällisiä matkalaukkuja käsimatkatavaroihin.
Jos lennät O. R. Tambon lentokentän kautta Johannesburgissa, ota huomioon, että ruumaan menevissä matkalaukuissa on oltava vähintään yksi tasainen sivu, eikä matkatavaroissa saa olla pitkiä irtonaisia hihnoja (kuten esim. repuissa). Jos käytät matkalaukkuna esim. pyöreää putkikassia tai pitkillä hihnoilla/remmeillä varustettua reppua, se on käärittävä lentoasemalla olevassa ”baggage wrapping service” -palvelussa ennen kuin se voidaan luovuttaa koneen ruumaan.
Jos lennät Johannesburgista toiseen kohteeseen joko Etelä-Afrikassa tai muualla eteläisessä Afrikassa, ota huomioon, että sinun on mahdollisesti noudettava itse matkatavarasi matkalaukkuhihnalta Johannesburgin lentokentällä. Tämän jälkeen sinun on kuljettava tullin läpi matkalaukkusi kanssa ja luovutettava laukkusi normaaliin tapaan lähtöselvitystiskillä joko kotimaan tai ulkomaan terminaalissa matkakohteestasi riippuen.
Kysy lentoaseman lähtöselvityksessä lentoyhtiön henkilökunnalta, voidaanko matkatavarasi kuljettaa lopulliseen määränpäähän asti.
Myöhästyneet matkatavarat
Jos matkatavarasi viivästyvät, käänny henkilökunnan puoleen lentokentän matkalaukkualueella ja ilmoita matkatavarasi myöhästyneiksi.
Huomaa, että tarvitset PIR-raportin (Property Irregularity Report) täyttämiseen matkatavaroista saamasi kuitin.
Huomaa myös, että et saa poistua matkatavara-alueelta ennen kuin olet täyttänyt raportin.
Jos matkatavarasi ovat myöhässä, ota yhteyttä yhteistyökumppaniin, joka huolehtii siitä, että opas/kuljettaja odottaa sinua.
Lennon viivästyminen tai peruuntuminen
Jos lentovaraukseesi tulee muutoksia ennen lähtöä, otamme sinuun yhteyttä ja ilmoitamme asiasta.
Jos lentosi myöhästyy lähtöselvityksen jälkeen, lentoyhtiö on vastuussa lentosi uudelleenvarauksesta. Lentoyhtiö tekee tavallisesti varauksen seuraavalle mahdolliselle lennolle ja huolehtii tarpeen mukaan myös majoituksesta ja aterioista.
Yhteistyökumppanimme tarkistaa mahdolliset saapumisaikojen muutokset ja on sinua vastassa kentällä, vaikka lentosi myöhästyisi.
Jos lentoyhtiö varaa sinulle kokonaan toisen lentoyhtiön lennon tai lentonumerosi vaihtuu alkuperäisen lennon myöhästymisen vuoksi, soita TourCompassin hätänumeroon, jotta voimme ilmoittaa muutoksesta yhteistyökumppanillemme.
Passintarkastus ja tulli
Passintarkastus:
Matkakohteeseen saavuttuasi sinun on kuljettava passintarkastuksen läpi. Saat viisumin maahantulon yhteydessä, jolloin sinua voidaan pyytää esittämään paluulippusi. Viranomaiset tarkistavat passin, mahdollisen viisumin ja mahdolliset muut maahantuloon liittyvät asiakirjat. Sinulle voidaan myös esittää kysymyksiä matkasuunnitelmistasi ja majoituspaikkasi osoitteesta. Joskus voidaan ottaa myös valokuva ja sormenjäljet.
Tulli:
Kun olet saanut matkalaukkusi, kuljet seuraavaksi tullin läpi. Jos sinulla ei ole mitään tullattavaa, kulje kohdasta ”nothing to declare”. Jos sinulla on jotain tullattavaa, on tärkeää, että kuljet kohdasta ”declare”.
Muista, että on sinun vastuullasi ottaa selvää maan tullisäännöistä ennen matkustamista.
Saapuminen
Lentokentän tuloaulassa sinua on vastassa opas/kuljettaja, jonka tunnistat TourCompass-kyltistä. Hän huolehtii siitä, että pääset turvallisesti majoituspaikkaasi.
Jos et jostain syystä löydä opasta/kuljettajaa kentältä, pyydämme sinua soittamaan yhteistyökumppanimme hätänumeroon, joka löytyy matka-asiakirjoista.
Sisään- ja uloskirjautuminen hotellissa
Hotellien sisäänkirjautuminen on yleensä klo 14.00, eikä huoneesi välttämättä ole käytettävissä ennen tätä. Jos haluat varhaisen sisääänkirjautumisen, voit varata sen lisämaksusta jo matkan varaamisen yhteydessä.
Sisäänkirjautumisen yhteydessä vastaanottovirkailija rekisteröi yleensä luottokorttisi ja mahdollisesti veloittaa kortilta takuusumman. Tämä ei ole lisämaksu, vaan hotellien yleinen tapa varmistaa maksu esimerkiksi minibaarin tai vastaavien palvelujen käytöstä. Kun kirjaudut ulos, summa palautetaan kokonaisuudessaan automaattisesti, jos et ole käyttänyt maksullisia palveluja.
On tavallista, että hotellissa otetaan valokopio passistasi. Joissain kohteissa viranomaiset edellyttävät tätä.
Uloskirjautuminen on tavallisesti klo 10.00. Jos lähdet kohteesta vasta iltapäivällä tai illalla, voit jättää matkatavarasi säilytykseen hotellille lähtöön asti. Jos haluat mieluummin myöhäisen uloskirjautumisen, voit varata sen lisämaksusta jo matkan varaamisen yhteydessä.
Matkat ja kuljetukset
Ennakoimattomien olosuhteiden, kuten huonon sään, suljettujen teiden tai muiden vastaavien syiden vuoksi joskus voi olla tarpeen muuttaa kiertoajelujen ja nähtävyyksien järjestystä päiväohjelmassa.
Tarvitsetko apua matkallasi?
Palvelunumeromme päivystää 24 tuntia vuorokaudessa, joten saat meihin aina yhteyden siltä varalta, että matkan varrella sattuu jotain odottamatonta. Lisäksi saat matkakohteessa olevien yhteistyökumppaneittemme puhelinnumerot ja hätäpuhelinnumerot. Joissain tapauksissa asia voidaan esimerkiksi aikaerosta johtuen hoitaa nopeammin soittamalla suoraan yhteistyökumppanille, kuten retken tai kuljetuksen alkamisen myöhästyessä yli 15 minuuttia.
Ruusut ja risut/yhteydenotot
Tyytyväiset asiakkaat ovat meille tärkeitä, ja siksi toivomme, että annat meille palautetta matkastasi kotiin palattuasi. Lähetä meille sähköpostia osoitteeseen info@tourcompass.fi tai soita numeroon: 09 424 15 833.