TURVATAKUU & SÄÄSTÄ 300 € VALITUILLA TANZANIAN-MATKOILLA
09 424 15 833
Avoinna tänään 10 - 15 | Aukioloajat

Käytännön tietoa Namibiasta

Käytännön tietoa Namibiasta
Käytännön tietoa Namibiasta

Käytännön tietoa Namibiasta

ILMASTO

Paras matka-aika

Namibiassa on keskimäärin 300 aurinkoista päivää vuodessa, mikä tekee siitä yhden maailman aurinkoisimmista maista.

Namibia sijaitsee Päiväntasaajan eteläpuolella subtrooppisella ilmastovyöhykkeellä. Tämä tarkoittaa, että ilmasto on yleensä kuuma ja kuiva, ja sateen jälkeenkään ilmankosteus ei ole liian korkea. Ilmasto voi kuitenkin vaihdella paljon alueesta toiseen.

Keskiylämaalla, jossa on esimerkiksi pääkaupunki Windhoek, joka sijaitsee noin 1 700 metriä merenpinnan yläpuolella, lämpötilat ovat kohtalaisia ja sademäärät suurempia kuin ympäröivillä autiomaa-alueilla.

Aavikkoalueilla, Kalaharin autiomaassa idässä ja Namibin autiomaassa lännessä, sataa hyvin harvoin, ja lämpötilat voivat vaihdella huomattavasti päivän ja yön välillä.

Atlantin valtamerellä, josta löydät esimerkiksi Swakopmundin rannikkokaupungin, ilmasto on melko erilainen kuin muualla maassa. Erityiset virta- ja tuuliolosuhteet luovat merisumua ja sumua, jotka voivat joskus tuntua kylmältä.

Namibiassa on kaksi vuodenaikaa, vaikka se onkin hyvin aurinkoinen ja kuiva maa. Vuodenajat määritellään kesäksi ja talveksi, mutta koska Namibia sijaitsee päiväntasaajan eteläpuolella, vuodenajat ovat päinvastaisia Suomeen verrattuna.

Talvi (kuiva kausi) on suunnilleen toukokuusta syyskuuhun.

Tänä aikana ei sada juuri lainkaan, lämpötilat ovat miellyttäviä, auringonpaistetta on paljon ja taivas on sininen.

Talvikausi on yksi parhaista ajoista lähteä safarille Etoshan kansallispuistossa, koska vettä on vähän, mikä tarkoittaa, että villieläimet kerääntyvät olemassa olevien vesiaukkojen ympärille.

Syyskuun aikana lämpötilat nousevat hitaasti ja kesän lämpö lähestyy.

Kesä (sadekausi) on noin lokakuusta huhtikuuhun.

Jakson alussa ei sada juuri lainkaan ja lämpötilat ovat korkeat. Marras–joulukuussa sataa enemmän, ja sademäärät ovat korkeimmillaan tammikuun ja maaliskuun välissä. Sade on kuitenkin harvoin rankkasadetta, joka kestäisi koko päivän, vaan sitä esiintyy usein lievinä sadekuuroina.

Koko jakson yleinen ominaisuus on, että sekä ilmankosteus että lämpötila ovat korkeampia kuin talvikaudella. Ukkosmyrskyjen vaara on myös olemassa. Sade puolestaan tekee muutoin kuivasta maisemasta vehreämmän.

Windhoekin säätilasto: TAMMI HELMI MAALIS HUHTI TOUKO KESÄ HEINÄ ELO SYYS LOKA MARRAS JOULU
Keskim. ylin lämpötila 31 29 28 26 24 21 21 24 28 30 30 31
Keskim. alin lämpötila 18 17 16 13 10 7 7 9 13 15 16 17
Sademäärä mm 91 87 70 32 6 1 0 1 4 11 26 33
Swakopmundin säätilasto: TAMMI HELMI MAALIS HUHTI TOUKO KESÄ HEINÄ ELO SYYS LOKA MARRAS JOULU
Keskim. ylin lämpötila 20 19 20 19 20 19 18 17 16 17 18 20
Keskim. alin lämpötila 15 14 15 13 12 11 11 10 10 12 12 14
Sademäärä mm 1 1 4 0 1 1 0 0 0 0 0 0
Fish River Canyonin säätilasto: TAMMI HELMI MAALIS HUHTI TOUKO KESÄ HEINÄ ELO SYYS LOKA MARRAS JOULU
Keskim. ylin lämpötila 35 34 32 29 25 22 21 24 27 30 32 35
Keskim. alin lämpötila 19 19 18 14 10 7 7 8 11 14 16 18
Sademäärä mm 24 42 36 15 5 2 1 1 3 6 11 13
Etoshan kansallispuiston säätilasto: TAMMI HELMI MAALIS HUHTI TOUKO KESÄ HEINÄ ELO SYYS LOKA MARRAS JOULU
Keskim. ylin lämpötila 31 30 29 29 27 24 24 27 31 32 32 31
Keskim. alin lämpötila 19 18 17 14 10 7 7 10 14 17 18 18
Sademäärä mm 142 127 100 30 4 0 0 1 5 22 52 17
TÄRKEÄÄ TIETOA MATKASTASI

Passi ja viisumi

Suomen kansalaiset voivat matkustaa Namibiaan ilman viisumia enintään 90 päivän matkoilla. Sinun on otettava mukaan voimassa oleva passi, ja sen on oltava voimassa kuusi kuukautta palattuasi Namibiasta.

Voit tarkistaa viisumisäännöt ulkoministeriön verkkosivustolta .

Namibia – kun matkustat alle 18-vuotiaiden lasten kanssa
Alle 18-vuotiailla lapsilla on oltava mukaan syntymätodistus englanniksi käännettynä. Tämä pätee, vaikka lapsi matkustaisi molempien vanhempiensa kanssa.

Jos lapsi matkustaa vain toisen vanhemman kanssa, vaaditaan kirjallinen suostumus vanhemmalta, joka ei matkusta hänen kanssaan todennetun valtakirjan allekirjoitetun passikopion kanssa. Tämä koskee myös yhteishuoltajuutta. Lapsella on silti oltava mukanaan englanniksi käännetty syntymätodistus.

Jos toinen vanhemmista on kuollut, mukana on oltava kuolintodistus englanniksi käännettynä.

Jos lapsi matkustaa ilman vanhempia, sovelletaan samoja sääntöjä kuin edellä.

Huomaa, että suostumus on voimassa vain, kun se on viranomaisen laillistama. Suomessa asiakirjan voi laillistaa joko maistraatti tai ulkoministeriö. Voit tilata englanninkielisen syntymätodistuksen omasta maistraatistasi.

Suosittelemme, että otat yhteyttä Ruotsin Namibian-suurlähetystöön, jos matkustat alle 18-vuotiaiden lasten kanssa ja sinulla on kysyttävää menettelystä.

Matkustusasiakirjat

Lataa ennen lähtöä sovelluksemme täältä. Sovelluksesta löydät matkustusasiakirjasi sekä TourCompassin ja paikallisten kumppaneidemme yhteystiedot.

Suosittelemme, että lataat puhelimeesi WhatsApp-sovelluksen ja lisäät siihen yhteistyökumppanimme puhelinnumeron. Sovelluksella voit lähettää maksutta viestejä ja soittaa, kun käytössäsi on WiFi-yhteys.

Rokotukset

Suosittelemme, että tarkistat rokotuksia koskevat tiedot erikoislääkäriltä, omalääkäriltä tai viralliselta rokoteklinikalta. Lisätietoa matkoilla tarvittavista rokotuksista löydät täältä.

Ota huomioon keltakuumetta koskevat säännöt – etenkin jos matkustat matkakohteeseen jonkin sellaisen maan kautta, jossa esiintyy keltakuumetta. Joissain maissa sinun on esitettävä todistus keltakuumerokotuksesta maahan saapumisen yhteydessä. Pidä tätä varten aina rokotustodistus mukanasi käsimatkatavaroissa.

Matkaehdot

Tutustu huolellisesti matkaehtoihimme, sillä ne muodostavat osan TourCompassin valmismatkoja koskevista sopimusehdoista. Meiltä ostetut matkat kuuluvat valmismatkalain piiriin.

Klikkaa tästä lukeaksesi matkaehtomme.

Matkavakuutukset

Suosittelemme, että hankit unelmiesi matkalle kattavan matkavakuutuksen. Lisäturvaksi kannattaa hankkia myös peruutusvakuutus. Löydät kaiken tarvitsemasi tiedon vakuutuksia käsitteleviltä sivuiltamme.

Klikkaa tästä siirtyäksesi vakuutussivuillemme.

ENNEN MATKAA

Valuutta, hintataso ja juomarahat

Namibian valuutta on nimeltään Namibian dollari (NAD), klikkaa tästä.

Tavalliset luottokortit, kuten Visa ja Mastercard, hyväksytään yleensä, ja kaupungeissa on nostoautomaatteja. Luottokortteja käytetään hotelleissa, ravintoloissa ja kaupoissa, mutta ei pienillä paikallisilla markkinoilla.

Juomarahojen antaminen on sekä tervetullutta että yleisesti käytössä.  Yleisesti ottaen juomarahaa annetaan tietenkin saadun palvelun mukaisesti. Seuraava on suuntaa-antava taso:

  • Opas: 30–50 NAD henkilöä ja päivää kohden
  • Paikallinen opas: 10–20 NAD henkilöä kohden puolen päivän retkille ja 30–50 NAD / henkilö / koko päivän kestävä retki.
  • Hotellit/majoitukset: vastaanotossa on laatikko juomarahoja varten. Tähän laatikkoon laitetut rahat jaetaan tasapuolisesti koko palveluhenkilöstön kesken safaria ja aktiviteettioppaita lukuun ottamatta
  • Ravintolat Juomarahat eivät sisälly hintaan, ellei laskussa ole selkeästi ilmoitettu. Jos olet tyytyväinen palveluun, eikä laskuun ole vielä lisätty juomarahaa, lisää laskuun 10 prosentin juomaraha.

Ruoka ja allergiat

Suurimmassa osassa matkakohteitamme on mahdollista ottaa huomioon allergiat, allergiaa aiheuttavat aineet tai ruokatottumukset, mutta on tärkeää, että ilmoitat niistä meille matkavarauksen yhteydessä.

Puhelin, WiFi ja sähkö

Jotkut Namibian majatalot saavat sähköä aurinko- tai tuulienergiasta. Jännite on 220 V, ja tulpissa on kolme pyöreää tappia – yksi paksu ja kaksi ohuempaa.

Huomaa, että aina ei ole tarpeeksi tehoa esimerkiksi hiustenkuivaajan käyttöön.

Verkkosivustomme hotellikuvauksista näet, onko hotelleissa WiFi. Huomaa, että yhteys voi olla epävakaa.

Pakkauslista

Pakkaa aina kaikkein välttämättömimmät tavarat käsimatkatavaroihin. Tällaisia tavaroita ovat esim. passi, viisumi, rokotustodistus, luottokortit, rahat, vakuutusasiakirjat, matka-asiakirjat, kannettava tietokone ja matkapuhelin sekä mahdolliset terveystiedot ja elintärkeät lääkkeet.

Suosittelemme, että pakkaat tavarasi pehmeisiin laukkuihin. Pehmeät laukut on helpompi pakata safariajoneuvoihin kuin matkalaukut. Erityisesti kovia matkalaukkuja on vaikea sovittaa safariajoneuvoon. Vältä siis kovareunaisten matkalaukkujen ottamista mukaan aina kun mahdollista.

Suosittelemme myös kevyiden vaatteiden pakkaamista – mieluiten ”kerrospukeutumisena”. Ota mukaan pitkät housut ja pitkähihaiset paidat, jotka suojaavat hyttysiltä auringonlaskun jälkeen ja tarvittaessa auringolta päivän aikana. Vältä myös mieluiten paljaita jalkoja illalla hyttysten takia.

Muista pieni taskulamppu ja varaparistot sähkökatkosten varalta.

Kasvituotteiden tuominen EU:hun

Matkustajat eivät saa tuoda EU:n ulkopuolelta kasveja, siemeniä, hedelmiä tai muita kasvituotteita ilman kasvinterveystodistusta. Säännöt koskevat myös pieniä kasvi- ja kasvituotemääriä.

Lue lisää säännöistä täällä.

Liikuntarajoitteiset matkustajat

Ota huomioon, että matkamme eivät yleensä sellaisenaan sovellu liikuntarajoitteisille henkilöille. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja tiedustele mahdollisuuksista ottaa henkilökohtaiset tarpeesi huomioon.

LENTOMATKA

Lentoliput

Lentoliput ovat nykyään sähköisiä (e-lippu), joten emme lähetä sinulle fyysistä lentolippua.

On erittäin tärkeää, että tarkistat nimesi kirjoitusvirheiden varalta, koska varauksessa olevan nimen on oltava tismalleen sama kuin passissa olevan nimen. Jos nimesi on korjattava, ota meihin yhteyttä välittömästi. Huomaa, että lentoyhtiö voi veloittaa maksun nimen muuttamisesta.

 

Istumapaikan varaaminen

Lentoyhtiö osoittaa sinulle paikan lentokoneessa lähtöselvityksen yhteydessä. Jos sinulla on erityisiä toiveita istumapaikoista lentokoneessa, voit tehdä paikkavarauksen lentoyhtiön verkkosivustolla tai sovelluksessa. Huomaa, että useimmat lentoyhtiöt veloittavat maksun istumapaikan varaamisesta.

Paikkavarauksen aikaikkuna vaihtelee lentoyhtiöstä toiseen, mutta pääsääntöisesti paikan voi varata heti matkan varaamisen jälkeen ja viimeistään 48 tuntia ennen lennon lähtöä.

Huomaa myös, että lentoyhtiöllä on oikeus ja mahdollisuus tehdä viime kädessä muutoksia paikkojen suhteen, myös erikseen varattujen paikkojen.
Jos et tee paikkavarausta ennen matkaa, lentoyhtiö osoittaa sinulle paikan lähtöselvityksen yhteydessä.

Lähtöselvitys

Lähtöselvityksessä tarvitset passin ja varausnumeron, joka löytyy matkasuunnitelmastasi.

Suosittelemme, että lataat lentoyhtiön sovelluksen puhelimeesi. Voit tehdä lähtöselvityksen itse sovelluksessa, tavallisesti 24–48 tuntia ennen matkan alkamista. Sovelluksen avulla pysyt myös ajan tasalla mahdollisista lentomuutoksista ja muista tärkeistä lentoasi koskevista tiedoista.

Huomaa, että lentoajat ovat voineet muuttua alkuperäisestä matkasuunnitelmasta, jonka sait varauksen yhteydessä. Tarkka lähtöaika löytyy aina lentoyhtiön sovelluksesta tai lentoyhtiön kotisivuilta.

Lentokentällä

Suosittelemme, että saavut lentokentälle lähtöselvitystä varten viimeistään 2 tuntia ennen lennon lähtöä. Viimeisimmät päivitykset löydät lentoyhtiön kotisivuilta, joten kannattaa pitää sitä silmällä.

Matkatavarat

Käytämme matkoillamme useita eri lentoyhtiöitä. Käsimatkatavaroita ja ruumaan meneviä matkatavaroita koskevat ajantasaiset säännöt löytyvät aina kyseisen lentoyhtiön kotisivuilta tai sovelluksesta.

Jos lennät O.R. Tambo Airportin kautta Johannesburgissa, huomaa, että ruumaan menevissä matkatavaroissa on oltava vähintään yksi tasainen puoli eikä niissä saa olla pitkiä irrallisia hihnoja (esim. reppu). Jos matkustat esimerkiksi pyöreän urheilukassin tai pitkillä hihnoilla varustetun repun kanssa, sinun on käytettävä lentoasemalla ”matkatavaran paketointipalvelua”, ennen kuin voit tehdä lähtöselvityksen matkatavaroistasi.

Jos lennät Johannesburgin kautta, huomaa, että Johannesburgissa sinun on joskus noudettava matkatavarasi itse matkalaukkuhihnalta, mentävä tullin läpi ja jätettävä matkatavarat uudelleen lähtöselvitystiskille. Tarkista lähtöselvitystiskiltä, onko näin vai lähetetäänkö matkatavarasi lopulliseen määränpäähäsi asti.

Myöhästyneet matkatavarat

Jos matkatavarasi viivästyvät, käänny henkilökunnan puoleen lentokentän matkalaukkualueella ja ilmoita matkatavarasi myöhästyneiksi.

Huomaa, että tarvitset PIR-raportin (Property Irregularity Report) täyttämiseen matkatavaroista saamasi kuitin.

Huomaa myös, että et saa poistua matkatavara-alueelta ennen kuin olet täyttänyt raportin.

Jos matkatavarasi ovat myöhässä, ota yhteyttä yhteistyökumppaniin, joka huolehtii siitä, että opas/kuljettaja odottaa sinua.

Lennon viivästyminen tai peruuntuminen

Jos lentovaraukseesi tulee muutoksia ennen lähtöä, otamme sinuun yhteyttä ja ilmoitamme asiasta.

Jos lentosi myöhästyy lähtöselvityksen jälkeen, lentoyhtiö on vastuussa lentosi uudelleenvarauksesta. Lentoyhtiö tekee tavallisesti varauksen seuraavalle mahdolliselle lennolle ja huolehtii tarpeen mukaan myös majoituksesta ja aterioista.

Yhteistyökumppanimme tarkistaa mahdolliset saapumisaikojen muutokset ja on sinua vastassa kentällä, vaikka lentosi myöhästyisi.

Jos lentoyhtiö varaa sinulle kokonaan toisen lentoyhtiön lennon tai lentonumerosi vaihtuu alkuperäisen lennon myöhästymisen vuoksi, soita TourCompassin hätänumeroon, jotta voimme ilmoittaa muutoksesta yhteistyökumppanillemme.

 

MATKAKOHTEESSA

Passintarkastus ja tulli

Passintarkastus:
Kun saavut perille lopulliseen matkakohteeseen, kuljet ensin läpi passintarkastuksen. Tässä yhteydessä tarkistetaan passi, mahdollinen maahantulokaavake ja viisumi. Monissa kohteissa otetaan myös sormenjäljet ja valokuva kasvoista biometristä tunnistusta varten. Sinulle voidaan myös esittää kysymyksiä matkasuunnitelmistasi ja majoituspaikkasi osoitteesta.

Tulli:
Kun olet päässyt passintarkastuksesta ja saanut matkalaukkusi, kuljet vielä tullin läpi. Jos sinulla ei ole tullattavaa, kulje kohdasta ”nothing to declare”. Jos sinulla on tullattavaa, on erittäin tärkeää, että kuljet kohdasta ”declare”. On sinun vastuullasi tarkistaa kyseisen maan tullisäännöt.

Saapuminen

Lentokentän tuloaulassa sinua on vastassa opas/kuljettaja, jonka tunnistat TourCompass-kyltistä. Hän huolehtii siitä, että pääset turvallisesti majoituspaikkaasi.

Jos et jostain syystä löydä opasta/kuljettajaa kentältä, pyydämme sinua soittamaan yhteistyökumppanimme hätänumeroon, joka löytyy matka-asiakirjoista.

Sisään- ja uloskirjautuminen hotellissa

Hotellien sisäänkirjautuminen on yleensä klo 14.00, eikä huoneesi välttämättä ole käytettävissä ennen tätä. Jos haluat varhaisen sisääänkirjautumisen, voit varata sen lisämaksusta jo matkan varaamisen yhteydessä.

Sisäänkirjautumisen yhteydessä vastaanottovirkailija rekisteröi yleensä luottokorttisi ja mahdollisesti veloittaa kortilta takuusumman. Tämä ei ole lisämaksu, vaan hotellien yleinen tapa varmistaa maksu esimerkiksi minibaarin tai vastaavien palvelujen käytöstä. Kun kirjaudut ulos, summa palautetaan kokonaisuudessaan automaattisesti, jos et ole käyttänyt maksullisia palveluja.

On tavallista, että hotellissa otetaan valokopio passistasi. Joissain kohteissa viranomaiset edellyttävät tätä.

Uloskirjautuminen on tavallisesti klo 10.00. Jos lähdet kohteesta vasta iltapäivällä tai illalla, voit jättää matkatavarasi säilytykseen hotellille lähtöön asti. Jos haluat mieluummin myöhäisen uloskirjautumisen, voit varata sen lisämaksusta jo matkan varaamisen yhteydessä.

Jos pidennät matkaasi rantalomalla Sansibarilla, ota huomioon, että Sansibarin hotellit veloittavat turistivero, joka on 5 USD/henki/päivä. Summa maksetaan uloskirjautumisen yhteydessä.

Matkat ja kuljetukset

Ennakoimattomien olosuhteiden, kuten huonon sään, suljettujen teiden tai muiden vastaavien syiden vuoksi joskus voi olla tarpeen muuttaa kiertoajelujen ja nähtävyyksien järjestystä päiväohjelmassa.

Tarvitsetko apua matkallasi?

Palvelunumeromme päivystää 24 tuntia vuorokaudessa, joten saat meihin aina yhteyden siltä varalta, että matkan varrella sattuu jotain odottamatonta. Lisäksi saat matkakohteessa olevien yhteistyökumppaneittemme puhelinnumerot ja hätäpuhelinnumerot. Joissain tapauksissa asia voidaan esimerkiksi aikaerosta johtuen hoitaa nopeammin soittamalla suoraan yhteistyökumppanille, kuten retken tai kuljetuksen alkamisen myöhästyessä yli 15 minuuttia.

MATKAN JÄLKEEN

Ruusut ja risut/yhteydenotot

Tyytyväiset asiakkaat ovat meille tärkeitä, ja siksi toivomme, että annat meille palautetta matkastasi kotiin palattuasi. Lähetä meille sähköpostia osoitteeseen info@tourcompass.fi tai soita numeroon: 09 424 15 833.

 

Afrikka
Iida Egelund Väänänen

Iida on matkustanut moniin kohteisiin ja rakastaa auttaa muita löytämään unelmamatkansa.

Aukioloajat
ma-to 10-16
pe 10-15