Paras matka-aika
Malediivit sijaitsee Sri Lankan ja Intian lounaispuolella aivan päiväntasaajan tuntumassa, minkä ansiosta saarilla vallitsee trooppinen ilmasto. Tämä tarkoittaa, että päivälämpötilat ovat ympäri vuoden 28-30 astetta, eikä meriveden lämpötila koskaan laske alle 28 asteen.
Malediiveilla on kuitenkin kaksi vuodenaikaa; kuiva kausi ja sadekausi.
Kuiva kausi kestää joulukuusta huhtikuuhun, ja se on Malediiveilla korkeasesongin aikaa. Näiden kuukausien aikana aurinko paistaa lähes pilvettömältä taivaalta, sateet ovat erittäin vähäisiä ja ilmankosteus on alhainen. Meri on tyyni ja vesi on kirkasta, joten olosuhteet ovat sukeltajille ja snorklaajille ihanteelliset. Kuivan kauden tuo tullessaan lämmin ja kuiva Iruvai-monsuuni, joka puhaltaa Malediivien yli koillisesta.
Sadekausi kestää toukokuusta marraskuuhun. Sadekaudella lämpötilat ovat edelleen korkeita, mutta taivas on pilvisempi ja sateet voivat olla jokapäiväisiä. Lounaasta puhaltava Hulhangu-monsuuni tuo tullessaan trooppisia sateita, joita esiintyy etenkin saarivaltion eteläisimmillä saarilla. Sateet eivät kuitenkaan kestä koko päivää, vaan ne ovat lyhyitä mutta rankkoja kuurosateita, joiden jälkeen aurinko usein taas paistaa. Koska sateita on enemmän, myös ilmankosteus on suurempi näiden kuukausien aikana.
Malén säätilasto: | TAMMI | HELMI | MAALIS | HUHTI | TOUKO | KESÄ | HEINÄ | ELO | SYYS | LOKA | MARRAS | JOULU |
Keskim. ylin lämpötila | 30 | 30 | 31 | 31 | 31 | 31 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Keskim. alin lämpötila | 25 | 26 | 26 | 26 | 26 | 26 | 26 | 26 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Sademäärä mm | 75 | 50 | 73 | 132 | 216 | 172 | 147 | 188 | 243 | 222 | 201 | 232 |
Meriveden keskilämpötila | 28 | 29 | 29 | 30 | 30 | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 | 28 |
Passi ja viisumi
Suomen kansalaisena sinulla on oltava voimassa oleva Suomen passi. Passin on oltava voimassa vähintään 1 kuukausi siitä päivästä laskettuna, jolloin saavut Malediiveille.
Suomen kansalaisena tarvitset Malediiveille viisumin, joka myönnetään saapumisen yhteydessä. Viisumi on maksuton.
Voit tarkistaa viisumia koskevat säännöt ulkoministeriön kotisivuilta.
Sinun on täytettävä myös terveystodistus viimeistään 96 tuntia ennen Malediiveille saapumista ja Malediiveilta lähtöä. Terveystodistuksen löydät täältä.
Matkustusasiakirjat
Lataa ennen lähtöä sovelluksemme täältä. Sovelluksesta löydät matkustusasiakirjasi sekä TourCompassin ja paikallisten kumppaneidemme yhteystiedot.
Suosittelemme, että lataat puhelimeesi WhatsApp-sovelluksen ja lisäät siihen yhteistyökumppanimme puhelinnumeron. Sovelluksella voit lähettää maksutta viestejä ja soittaa, kun käytössäsi on WiFi-yhteys.
Rokotukset
Suosittelemme, että tarkistat rokotuksia koskevat tiedot erikoislääkäriltä, omalääkäriltä tai viralliselta rokoteklinikalta. Löydät lisätietoja matkoilla tarvittavista rokotuksista myös osoitteesta Matkailijan terveysoppaasta.
Ota huomioon keltakuumetta koskevat säännöt – etenkin jos matkustat maahan jonkin sellaisen maan kautta, jossa esiintyy keltakuumetta. Joissain maissa sinun on esitettävä todistus keltakuumerokotuksesta maahan saapumisen yhteydessä. Pidä tätä varten aina rokotustodistus mukanasi käsimatkatavaroissa.
Jos sinulla on kysyttävää, voit aina ottaa meihin yhteyttä.
Matkaehdot
Tutustu huolellisesti matkaehtoihimme, sillä ne muodostavat osan TourCompassin valmismatkoja koskevista sopimusehdoista. Meiltä ostetut matkat kuuluvat valmismatkalain piiriin.
Klikkaa tästä lukeaksesi matkaehtomme.
Matkavakuutukset
Suosittelemme, että hankit unelmiesi matkalle kattavan matkavakuutuksen. Lisäturvaksi kannattaa hankkia myös peruutusvakuutus.
Klikkaa tästä siirtyäksesi vakuutussivullemme, mistä löydät lisätietoja vakuutuksia koskevista suosituksistamme.
Valuutta, hintataso ja juomarahat
Malediivien rahayksikkö on Malediivien rufiyaa (MVR). Malediivien rufiyaan kurssin voit tarkistaa täältä.
Resortissa hinnat on merkitty Yhdysvaltain dollareissa tai euroissa, ja maksuvälineenä voit käyttää Visa- tai Mastercard-korttia. Tästä syystä emme suosittele vaihtamaan paikallista valuuttaa. Huomaa myös, että kaikki majoituksen aikana tehdyt ostokset lisätään huoneesi laskuun, joka on maksettava lähtöpäivänä.
Lisätietoa Malediivien hintatasosta löytyy täältä.
Malediiveilla kaikkeen ostamaasi lisätään 10 prosentin palvelumaksu – niin aterioihin kuin juomiin ja retkiin, kuten snorklausretkiin. Tapana on myös antaa kerrossiivoojalle ja pikkololle/kantajalle hieman juomarahaa. Voit antaa niin paljon tai vähän kuin itse haluat. Alla ovat suuntaa-antavat määrät:
- Pikkolo: 1 USD/laukku
- Kerrossiivooja: 2 USD/päivä/huone
- Muut resortin työntekijät: Jos haluat antaa juomarahaa muille resortin työntekijöille, voit tehdä tämän uloskirjautumisen yhteydessä. Maksu voidaan veloittaa luottokortiltasi. Resorteissa juomarahat kerätään yhteiseen pottiin, josta kaikki työntekijät saavat osansa.
Ruoka ja allergiat
Suurimmassa osassa matkakohteitamme on mahdollista ottaa huomioon allergiat, allergiaa aiheuttavat aineet tai ruokatottumukset, mutta on tärkeää, että ilmoitat niistä meille matkavarauksen yhteydessä.
Puhelin, WiFi ja sähkö
Puhelin ja WiFi:
Datan käyttö ja verkkovierailu eli roaming ulkomailla on kallista, jos ne eivät sisälly matkapuhelinliittymääsi. Voit tiedustella omalta puhelinyhtiöltäsi, mitkä palvelut kuuluvat sopimukseesi ja millaisia eri palveluiden hinnat ovat ulkomailla.
Jos matkapuhelinliittymääsi ei sisälly ulkomailla käytettävää dataa ja roamingia, suosittelemme hyödyntämään WiFi-palveluja esimerkiksi hotelleissa tai ravintoloissa. Ilmaisen WiFin kautta voit soittaa tai tekstata kotiväelle maksutta käyttämällä erilaisia viestipalveluja, kuten Facetimea, Messengeriä tai WhatsAppia. Voit myös ostaa paikallisen SIM-kortin ja datapaketin saavuttuasi maahan.
Sähkö:
Malediiveilla jännite on 220 V. On tärkeää ottaa mukaan adapteri, sillä malediiviläiset pistokkeet voivat olla joko pyöreitä tai litteitä ja niissä on 3 pinniä.
Pakkauslista
Pakkaa aina kaikkein välttämättömimmät tavarat käsimatkatavaroihin. Tällaisia tavaroita ovat esim. passi, viisumi, rokotustodistus, luottokortit, rahat, vakuutusasiakirjat, matka-asiakirjat, kannettava tietokone ja matkapuhelin sekä mahdolliset terveystiedot ja elintärkeät lääkkeet.
Kasvituotteiden tuominen EU:hun
Matkustajat eivät saa tuoda EU:n ulkopuolelta kasveja, siemeniä, hedelmiä tai muita kasvituotteita ilman kasvinterveystodistusta. Nämä säännöt koskevat myös pieniä kasvi- ja kasvituotemääriä.
Lue lisää säännöistä täällä.
Liikuntarajoitteiset matkustajat
Ota huomioon, että matkamme eivät yleensä sellaisenaan sovellu liikuntarajoitteisille henkilöille. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja tiedustele mahdollisuuksista ottaa henkilökohtaiset tarpeesi huomioon.
Lentoliput
Useimpien lentoyhtiöiden lentoliput ovat elektronisia (e-lippu).
On erittäin tärkeää, että tarkistat nimesi kirjoitusvirheiden varalta, koska varauksessa olevan nimen on oltava tismalleen sama kuin passissa olevan nimen. Jos nimesi on korjattava, ota meihin yhteyttä välittömästi. Huomaa, että lentoyhtiö voi veloittaa maksun nimen muuttamisesta.
Istumapaikan varaaminen
Lentoyhtiö osoittaa sinulle paikan lentokoneessa lähtöselvityksen yhteydessä. Jos sinulla on erityisiä toiveita istumapaikoista lentokoneessa, voit tehdä paikkavarauksen lentoyhtiön verkkosivustolla tai sovelluksessa. Huomaa, että useimmat lentoyhtiöt veloittavat maksun istumapaikan varaamisesta.
Paikkavarauksen aikaikkuna vaihtelee lentoyhtiöstä toiseen, mutta pääsääntöisesti paikan voi varata heti matkan varaamisen jälkeen ja viimeistään 48 tuntia ennen lennon lähtöä.
Huomaa myös, että lentoyhtiöllä on oikeus ja mahdollisuus tehdä viime kädessä muutoksia paikkojen suhteen, myös erikseen varattujen paikkojen.
Jos et tee paikkavarausta ennen matkaa, lentoyhtiö osoittaa sinulle paikan lähtöselvityksen yhteydessä.
Lähtöselvitys
Lähtöselvityksessä tarvitset passin ja varausnumeron, joka löytyy matkasuunnitelmastasi.
Suosittelemme, että lataat lentoyhtiön sovelluksen puhelimeesi. Voit tehdä lähtöselvityksen itse sovelluksessa, tavallisesti 24–48 tuntia ennen matkan alkamista. Sovelluksen avulla pysyt myös ajan tasalla mahdollisista lentomuutoksista ja muista tärkeistä lentoasi koskevista tiedoista.
Huomaa, että lentoajat ovat voineet muuttua alkuperäisestä matkasuunnitelmasta, jonka sait varauksen yhteydessä. Tarkka lähtöaika löytyy aina lentoyhtiön sovelluksesta tai lentoyhtiön kotisivuilta.
Lentokentällä
Suosittelemme, että saavut lentokentälle lähtöselvitystä varten viimeistään 2 tuntia ennen lennon lähtöä. Viimeisimmät päivitykset löydät lentoyhtiön kotisivuilta, joten kannattaa pitää sitä silmällä.
Matkatavarat
Käytämme matkoillamme useita eri lentoyhtiöitä. Käsimatkatavaroita ja ruumaan meneviä matkatavaroita koskevat ajantasaiset säännöt löytyvät aina kyseisen lentoyhtiön kotisivuilta tai sovelluksesta.
Myöhästyneet matkatavarat
Jos matkatavarasi viivästyvät, käänny henkilökunnan puoleen lentokentän matkalaukkualueella ja ilmoita matkatavarasi myöhästyneiksi.
Huomaa, että tarvitset PIR-raportin (Property Irregularity Report) täyttämiseen matkatavaroista saamasi kuitin.
Huomaa myös, että et saa poistua matkatavara-alueelta ennen kuin olet täyttänyt raportin.
Jos matkatavarasi ovat myöhässä, ota yhteyttä yhteistyökumppaniin, joka huolehtii siitä, että opas/kuljettaja odottaa sinua.
Lennon viivästyminen tai peruuntuminen
Jos lentovaraukseesi tulee muutoksia ennen lähtöä, otamme sinuun yhteyttä ja ilmoitamme asiasta.
Jos lentosi myöhästyy lähtöselvityksen jälkeen, lentoyhtiö on vastuussa lentosi uudelleenvarauksesta. Lentoyhtiö tekee tavallisesti varauksen seuraavalle mahdolliselle lennolle ja huolehtii tarpeen mukaan myös majoituksesta ja aterioista.
Yhteistyökumppanimme tarkistaa mahdolliset saapumisaikojen muutokset ja on sinua vastassa kentällä, vaikka lentosi myöhästyisi.
Jos lentoyhtiö varaa sinulle toisen lennon alkuperäisen lennon myöhästymisen tai peruuntumisen takia sen jälkeen, kun olet saapunut lentokentälle, ota meihin yhteyttä soittamalla TourCompassin hätänumeroon.
Passintarkastus ja tulli
Passintarkastus:
Kun saavut perille lopulliseen matkakohteeseen, kuljet ensin läpi passintarkastuksen. Tässä yhteydessä tarkistetaan passi, mahdollinen maahantulokaavake ja viisumi. Monissa kohteissa otetaan myös sormenjäljet ja valokuva kasvoista biometristä tunnistusta varten. Sinulle voidaan myös esittää kysymyksiä matkasuunnitelmistasi ja majoituspaikkasi osoitteesta.
Tulli:
Kun olet päässyt passintarkastuksesta ja saanut matkalaukkusi, kuljet vielä tullin läpi. Jos sinulla ei ole tullattavaa, kulje kohdasta ”nothing to declare”. Jos sinulla on tullattavaa, on erittäin tärkeää, että kuljet kohdasta ”declare”. On sinun vastuullasi tarkistaa kyseisen maan tullisäännöt.
Saapuminen
Malén lentokentän tuloaulassa sinua on vastassa edustajamme, jonka tunnistat nimelläsi merkitystä kyltistä. Hän saattaa sinut pikaveneelle, jolla matkustat resorttiisi.
Meeru Island:
Jos et jostain syystä löydä edustajaamme tuloaulasta, siirry tiskille B9.
Pikavenekuljetus kestää n. 55 minuuttia.
Villa Nautica:
Jos et jostain syystä löydä edustajaamme tuloaulasta, siirry tiskille E10.
Pikavenekuljetus kestää n. 20 minuuttia.
Joy Island:
Jos et jostain syystä löydä edustajaamme tuloaulasta, siirry tiskille C14.
Pikavenekuljetus kestää n. 40 minuuttia.
Sisään- ja uloskirjautuminen hotellissa
Hotellin sisäänkirjautuminen on yleensä aikaisintaan klo 14.00, eikä huoneesi välttämättä ole käytettävissä ennen tätä. Jos haluat varhaisen sisääänkirjautumisen, voit varata sen lisämaksusta jo matkan varaamisen yhteydessä.
Uloskirjautuminen on tavallisesti klo 12.00. Jos lähdet kohteesta vasta iltapäivällä tai illalla, voit jättää matkatavarasi säilytykseen hotellille lähtöön asti. Jos haluat myöhäisen uloskirjautumisen, voit varata sen lisämaksusta jo matkan varaamisen yhteydessä.
Matkat ja kuljetukset
Matkamme Malediiveille ovat yksilöllisiä matkoja. Kuljetukset tapahtuvat kansainvälisissä ryhmissä. Sama koskee resortista ostettuja lisäretkiä.
Tarvitsetko apua matkallasi?
Palvelunumeromme päivystää 24 tuntia vuorokaudessa, joten saat meihin aina yhteyden siltä varalta, että matkan varrella sattuu jotain odottamatonta. Lisäksi saat matkakohteessa olevien yhteistyökumppaneittemme puhelinnumerot ja hätäpuhelinnumerot. Joissain tapauksissa asia voidaan esimerkiksi aikaerosta johtuen hoitaa nopeammin soittamalla suoraan yhteistyökumppanille, kuten retken tai kuljetuksen alkamisen myöhästyessä yli 15 minuuttia.
Ruusut ja risut/yhteydenotot
Tyytyväiset asiakkaat ovat meille tärkeitä, ja siksi toivomme, että annat meille palautetta matkastasi kotiin palattuasi. Lähetä meille sähköpostia osoitteeseen info@tourcompass.fi tai soita numeroon: 09 424 15 833.